Pro snadnější zvládnutí adaptačního procesu je stěžejní správný výběr zařízení a jeho následná spolupráce s rodiči, při níž by mělo docházet k postupnému prohlubování respektu a důvěry, ale také podnětům a interakcím, jež jsou pozitivním přínosem pro nadcházející docházkové období dítěte.
V počáteční fázi adaptace pomůže dětem překlenout první potíže při odloučení od rodičů několik osvědčených pravidel. Nepodceňte přípravu ještě před vstupem do zařízení a řiďte se následujícími kroky:
- POKUSTE SE PŘIZPŮSOBIT DOMACÍ PROGRAM REŽIMU V JESLÍCH (čas svačiny a oběda, dopolední procházka, doba odpočinku, vysazování na nočník či záchod, podpora samostatnosti při stravování, oblékání a svlékání, pití z hrnečku apod…)
- POVÍDEJTE SI S DĚTMI O TOM, CO JE ČEKÁ (motivace na nové hračky, kamarády a zábavu, vysvětlujte, proč do školky chodí a že si pro něj vždy přijdete)
- PROCES LOUČENÍ NEPRODLUŽUJTE A SNAŽTE SE DÍTĚ CO NEJRYCHLEJI PŘEDAT (dlouhé vysvětlování a mazlení nepomáhá a dítě spíše ještě více rozpláče)
- POŽADAVKY, DOTAZY A PŘIPOMÍNKY ŘEŠTE AŽ PŘI ODCHODU (dítě je spokojené, že je opět s Vámi a Vy můžete s pečovatelkou v klidu probrat dosavadní i následný průběh adaptace)
- POKUD TO NENÍ NUTNÉ, ADAPTACI PROSÍM NEPŘERUŠUJTE (zkuste se vyvarovat návštěvám lékaře, dovoleným a jiným akcím a naplánujte si je až po závěrečné fázi adaptace, případně přesuňte zahájení docházky až po návratu z dovolené)
- PEČLIVĚ DODRŽUJTE NAVRHOVANÝ ADAPTAČNÍ PLÁN A SPOLUPRACUJTE V MAXIMÁLNÍ MOŽNÉ MÍŘE (délka adaptace se odvíjí od individuálních potřeb každého dítěte a schopností přizpůsobit se novému prostředí i kolektivu; pečovatelky hledají různé cesty k dítěti, jak ho zaujmout, zjišťují, co má rádo, případně vymýšlí další kroky společně s rodičem)
- PŘIVEĎTE DÍTĚ DO ZAŘÍZENÍ ZA KAŽDOU CENU (dítě Vás bude všemožnými prostředky přesvědčovat, abyste jej nechali doma – záchvaty pláče, hysterické výjevy, vzdor apod. Nepodléhejte těmto emocím, reagujte klidně a trpělivě, zůstaňte však neoblomní a dítě přiveďte)
Ve školce a v jeslích mají zavedené postupy a aktivity pevný řád. Ranní přivítání, společný kruh s básničkami a písničkami, hra, poté svačina. Doma to může být například stejný průběh ranní snídaně nebo večerní povídání o tom, co se dělo ve školce. Jednotlivé rituály jsou pro děti předškolního věku skvělým nástrojem, který jim dokáže období adaptace značně ulehčit. Pomáhají dětem poradit si s emočně vypjatými situacemi, jakými jsou stesk, strach, úzkost a obavy, jež jsou však zcela nezbytné a přirozené pro jejich budoucí vývoj.
ADAPTAČNÍ PLÁN
Adaptační plán pro děti ve věku mezi 18 až 24 měsíci obsahuje několik fází opírajících se o dlouholetou praxi. Obvyklá délka adaptačního období bývá 15-30 dnů, nicméně každé dítě reaguje na nové prostředí individuálně a je různě sociálně zdatné, proto je důležité počítat s trváním adaptace až 3 měsíce, zejména, pokud dítě v jejím průběhu onemocní anebo dochází do zařízení jen 2 dny v týdnu.
Někdy se může stát, že po úvodní fázi, kdy se rodiče radují, že dítě si na nový režim již zvyklo a je vyhráno, přichází nová vlna potíží. Dítě definitivně pochopí, že v docházce jde o pravidelnost, kterou musí přijmout a že se do školky či jeslí chodí, i když s tím nesouhlasí, nebo se mu zrovna nechce. Je tedy dobré být jako rodič na tuto situaci připravený a i nadále citlivě reagovat na přicházející dětské signály.
- POČÁTEČNÍ FÁZE – 1. DEN
Rodič stráví s dítětem v zařízení přibližně 15-20 minut a společně s pečovatelkou zapojuje dítě do hry, přičemž se snaží působit klidně. K ostatním dětem se chová spíše pasivně, nehraje si s nimi, neboť věnuje pozornost zejména svému dítěti. Jakmile je dítě zabaveno, rodič odchází. Odloučení trvá maximálně 2 hodiny a to i v případě, že dítě začne plakat, ale rychle a natrvalo se nechá utišit pečovatelkou. Pokud dítě naopak působí rozrušeně a je k neutěšení, pečovatelka rodiče ihned telefonicky kontaktuje. Během následujících dnů se rozkryje, zda dítě potřebuje kratší, nebo delší dobu adaptace.
- KRATŠÍ DOBA ADAPTACE 1. až 2. týden
Rodič přivede dítě, rychle se s ním rozloučí a ponechá jej s pečovatelkou. Pro dítě přichází po svačině kolem 10:00 hodiny. Pokud dítě zvládne dvouhodinové odloučení bez problému, je možné přistoupit k dopolednímu pobytu včetně oběda. Tak je tomu i v případě, když dítě protestuje proti rannímu odchodu rodiče, avšak nechá se pečovatelkou rychle utěšit a v dobré náladě si hraje.
- DELŠÍ DOBA ADAPTACE 2. až 4. TÝDEN
Cílem této doby je postupné prodlužování pobytu, které může nastat v případě, že dítě během dvou hodin odloučení nepláče a alespoň chvilkami si hraje či se o něco zajímá. Podle potřeb a schopností každého dítěte dochází k prodlužování pobytu až do zvládnutí společného oběda. Je vhodné, pokud má rodič možnost v případě nutnosti kdykoliv vyzvednout dítě ještě před obědem.
- STABILIZAČNÍ FÁZE
Během této fáze navštěvuje dítě zařízení pouze na dopolední pobyt včetně oběda. Toto období trvá většinou 2 až 3 týdny, kdy dítě postupně odbourá stesk po rodičích a na podněty okolí reaguje čím dál lépe.
- PŘECHOD NA SPANÍ
Nastává za předpokladu, že dítě po dobu 2 týdnů zvládne dopolední pobyt bez pláče, vůči pečovatelce projevuje důvěru, zapojuje se do činností s ostatními dětmi a hraje si s nimi.
- ZÁVĚREČNÁ FÁZE
Adaptace je ukončena pokud se dítě cítí v zařízení příjemně, neprojevuje žádné známky strachu ale naopak je klidné a spokojené. Postupně navazuje kontakty v dětském kolektivu, projevuje zájem o nabízené aktivity. Tak je tomu i v případě, když dítě protestuje proti rannímu odchodu rodiče, avšak nechá se pečovatelkou rychle utěšit a následně se zapojí do spontánní hry.